Stræk benene – også når du arbejder

På trods af at der de seneste år har raseret en “sundhedsbølge” hen over det danske land, så er der fortsat mange voksne, som er for stillesiddende. Sundhedsstyrelsens seneste resultater fra 2013 viste, at 16,4 % af den voksne befolkningsdel gør sig mest i stillesiddende aktiviteter, som eksempelvis at se fjernsyn.

Ud af disse bør to tredjedele øge deres fysiske aktivitetsniveau, for at værne om deres haltende helbred. I Danmark lider 47,7 pct. voksne af overvægt, og hver syvende af disse, kæmper med svær overvægt.

Men hvad skyldes det dog, at vi danskere er så ualmindeligt inaktive? Et godt bud må være, den travlhed som også fylder meget i den danske befolknings hverdag. Mange kæmper i forvejen med at få børn, hus, forhold og et typisk “9-to-5-job”, til at gå op i en højere enhed. Motion ryger derfor ofte langt ned på prioriteringslisten.

Kampen mod sofaen

En stor del af befolkningen ejer faktisk et fitnesskort, eller har på anden vis forbundet sig til en sportsrelateret organisation. Alligevel kæmper mange en kamp mod sofaen, hvor sidstnævnte må anerkendes for at have overtaget. Det helt store spørgsmål er, kan vi bevæge os mere, uden at ændre for meget i vores daglige rutiner?

Et rungende svar skal lyde – ja, det kan vi!

Faktisk er det muligt for os, at øge vores daglige forbrændingsniveau i mens vi knokler hårdt på kontoret. Det handler kun om, at erhverve sig det rigtige udstyr. Ved at udskifte sin almindelig skrivebord med et hæve-sænkebord, får du mulighed for, at variere mellem at sidde og stå, alt imens at du taster løs på computeren.

Foruden at du forbrænder mere ved at stå op og arbejde, er der også en række andre fordele, som et hæve-sænkebord kan give dig. Din kropsholdning vil naturligt blive forbedret, du vil opleve forbedret koncentrationsevne og ligeså vil din produktivitet vil også stige.

Et forbedret helbred

Dette er dog ikke alt. Mange som skifter deres arbejdsstation ud, oplever også en øget energi i hverdagen. Dette vil med sikkerhed både gavne dig, din arbejdsplads og din familie hjemme. Ydermere viser resultater fra University of Chester, at du forbrænder 0,7 kalorier mere i minuttet ved at stå op. Hvis du sammenlagt står op 2 timer dagligt, kan du dermed øge din kalorieforbrænding med 20.160 kalorier om året.

Men hvorfor er fysisk aktivitet så vigtigt? Kort sagt er dette kernen til et sundt helbred. Sundhedsstyrelsen fremviser strygende resultater om hvordan fysisk aktivitet påvirker både hjerte, kredsløb, muskler, stofskifte og hormonsystem positivt. Desuden styrker en stående arbejdsstilling også din nakke og ryg, og sparer dig derfor for gener i din ældre år.